יום האישה – (בשביל מה) זה טוב לנו בכלל?

יום האישה. יש לי המון מה לכתוב עליו. להתחיל ישר בנתונים? אההה..

נתחיל בסיפור על  מקרה שקרה עוד כשעבדתי באוניברסיטת בן גוריון, ובאגודת הסטודנטים החליטו לפנק את הסטודנטיות בחבילות טיפוח אישיות? לצד סטודנטיות שנהנו מהמתנות האלה (שחסכו להן כמה שקלים), היו אחרות שזה עצבן אותן ששוב יום האישה הפך ליום “טיפוח האישה”, והן מחו על כך בקול.

אז? שאכניס אתכן לבעבוע שרץ לי בראש כשאני חושבת על יום האישה?


האם יום האישה הוא חשוב? כן, ממש כן.
האם היום הזה קשור לטיפוח נשי? לא ממש, לא.
אז תגידי, יום האישה זה יום חופר? גם לא, ממש לא.

אז מה כן?

זה יום חשוב כי המצב רחוק מלהיות שוויוני, כי יש צורך להעלות למודעות את הנתונים הלא פשוטים, על כך שנשים מרוויחות פחות – גם שכירות וגם עצמאיות, שלנשים יש פחות כסף בפנסיה, שנשים נמצאות הרבה פחות במוקדי קבלת החלטות ולכן גם פחות משפיעות, ובגדול גם פחות מקבלות מענה לצרכים שלהן כאזרחיות, כתושבות, כבעלות עסקים, כאמהות ועוד ועוד.

יום האישה זהו יום חשוב.

בואו נסתכל רגע על היועצות לקידום מעמד האישה, שממלאות תפקיד משמעותי ברשויות, תפקיד שהוא חובה על פי חוק (חוק סטטוטורי), נשים שיכולות ליצור ימי אישה משמעותיים ומהנים בו זמנית.

נצטער לגלות שרבות מהן מועסקות רק עם הכותרת של התפקיד, לעתים ללא תקציב, לרוב ללא תוספת לשכרן וגם לצערנו לפעמים, ללא מספיק ידע. זו דרך של המדינה לרמוז לנו שזה תפקיד יעני חשוב, הוא חובה, אבל בינינו בלי שורה תקציבית כמה באמת את יכולה להשפיע?

ואז ביום האישה תהיה הופעה של איזה זמר (אפילו לא זמרת), יתנו לנשים קצת תשומת לב, דאודורנט ולק, לא ידובר על המצב הלא שוויוני והתפיסה הזו שיום האישה שווה ליום טיפוח האישה (הכי חשוב שנהיה מטופחות ויפות) תימשך.

נשים  רבות ימשיכו לעבוד בשתי משרות לפחות – על אחת יקבלו שכר נמוך מהקולגות שלהן – הגברים, ועל השנייה בכלל לא יקבלו לא שכר ולא הכרה – כן, עבודות הבית וגידול המשפחה.

יום משמעותי וכיפי

אז יום האישה יכול להיות יום משמעותי וכיפי, מלמד ולא חופר, מעצים ולא מנמיך. זה יכול להיות יום שבו נשמע הרצאות מעניינות על נשים או נשיות, ניצור מעגלי נשים, נשמע זמרות מוכשרות, נעשה פעילות משחררת רק של נשים, יום אחד של אחווה נשית מחברת, בלי לתרגם את עצמנו לאף אחד ופשוט ליהנות. אחת עם השנייה. לרקוד, לשיר, לאכול, מה שנרצה, אבל חשוב שיהיה לנו יום משמעותי. מותר לנו.

יום אחד משמעותי וכיפי פעם בשנה, בלי להתנצל.

שלכן. נעמה

השארת תגובה